Nye oplevelser venter i Bryghuset

Generelle nyheder 25. marts 2012
af Anne Lønstrup
Stærkt internationalt team med dansk islæt vinder Carlsbergs designkonkurrence om nyt oplevelsescenter i Carlsberg Byen.

Målet med omdannelsen af Ny Carlsberg Bryghus fra 1901 til nyt Brand & Experience Centre er fra Carlsbergs side at skabe en attraktion på linie med de største turistmagneter i København. 


Mandag kunne Carlsberg præsentere vinderen i konkurrencen om at skabe det nye Brand & Experience Center i Carlsberg Byen.

Det blev et team ledet af amerikanske Ralph Appelbaum Associates og med bl.a. danske PLH Architects som samarbejdspartner, som vandt designkonkurrencen. I alt deltog 240 virksomheder fra 20 lande i konkurrencen.

Det vindende team består foruden Ralph Appelbaum Associates fra USA af danske PLH Architects samt Arup og The Visitor Attraction Company begge fra Storbritannien. Vindervisionen sætter det enkelte menneskes oplevelse i fokus.

Tagterrasse og klubscene

Bl.a. vil den besøgende i Carlsbergs nye Brand & Experience Centre kunne nyde udsigten fra en ny tagterrasse over Carlsbergs tage. Bryghuset vil rumme en bar, restaurant og en helt ny klubscene.

At vinderteamet har dokumenterede erfaringer med lignende oplevelseshuse har gjort sit til at overbevise juryen. Hertil kommer, at vindervisionen byder på udfordring og underholdning, uden dog at undervurdere betydningen af arkitekturen og den historiske arv, som stadig lever tilbage fra grundlæggelsen i 1847.

Designkonkurrencen blev udskrevet i april 2011. 64 teams med virksomheder fra i alt 20 forskellige lande ansøgte om prækvalificering. Heraf gik fem teams videre til finalen.

Mere om designkonkurrencen på www.carlsberggroup.com/brewhouseproject.

Carlsberg Byen bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger statistik. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her