Huset i svinget

Generelle nyheder 14. juli 2008
af Anne Lønstrup
Henning Larsen Architects skal tegne et af de første huse til den nye Carlsberg bydel. Huset skal ligge lige der, hvor Carlsberg, Pile Allé, Valby Langgade og Søndermarken mødes i svinget.

Henning Larsen Architects skal tegne et af de første huse til den nye Carlsberg bydel. Huset skal ligge lige der, hvor Carlsberg, Pile Allé, Valby Langgade og Søndermarken mødes i svinget. 

Det tog lige et par uger at komme sig over ærgrelsen, da Henning Larsen Architects for godt et år siden måtte tage til takke med en anden præmie i Carlsbergs stort anlagt internationale arkitektkonkurrence om udformningen af Vores By. Men hos arkitekt Lars Steffensen fra Henning Larsen Architects er der i dag ikke antydning af misundelse tilbage. Han anerkender, at Entasis med forslaget "Vores rum" var den rigtige vinder med en plan, der respekterer arven og potentialet i den gamle bryggerigrund.

For få uger siden blev Henning Larsen Architects så indbudt til at tegne et af de første huse til Carlsberg. Og som Lars Steffensen siger: "Lige i øjeblikket kan vi ikke få armene ned." 

Snabel som håndtag
"Med Carlsberg fornemmer man en virksomhed med en tung kulturel og historisk forankring. Den bygningsmæssige arv er så massiv, at vi som arkitekter næsten ugentligt refererer til et eller andet på Carlsberg. Der er så mange kvaliteter rent arkitektonisk," siger Lars Steffensen og fortaber sig i en opremsning af kobberkedlerne i Bryghuset, de bladguldsbelagte håndlister og døren til laboratoriebygningen, hvor selv hængslerne er overbroderet med dekorationer og hvor man tager fat i en elefantsnabel, når man trykker håndtaget ned.

"Man var jo så pavestolte af, hvad man kunne som industrivirksomhed, og man var ikke bange for at vise det. Det allerbedste eksempel er næsten Kraftværket, hvor dieselgeneratorerne vises frem på et skakternet marmorgulv, næsten som var det et museum," siger Lars Steffensen.

Indgående kendskab til Carlsberg
Hele denne tradition og arv finder han dybt fascinerende. For arkitekturen arbejder efter hans opfattelse netop i spændingsfeltet mellem det byggeri, der ser det som sin opgave at bryde ny grund og det byggeri, der underspiller og indordner sig det eksisterende.

"Der er stor forskel på at bygge ikoner ude i ørkenen og så bygge i et eksisterende byområde med en lang historie," som han udtrykker det. "Det sidste kræver en helt særlig følsomhed."


Hans kendskab til grunden er ikke af ny dato. Faktisk var han som nyansat arkitekt på Henning Larsen Architects i 1992 med til at udforme en masterplan for Carlsberg, som på det tidspunkt regnede med at udvide bryggeriet og blive i Valby. Planen kom aldrig til udførelse, men gav Lars Steffensen et indgående kendskab til den 33 ha store grund og dens historie.

Byens stoflighed og farver
I første byggeetape på Carlsberg er Henning Larsen Architects, Vandkunsten og Årstiderne blevet bedt om at tegne hvert sit hus. De er samtidig inviteret til at gå ind i et samarbejde med tegnestuen Entasis, de ingeniører og entreprenører, der er tilknyttet byggeafsnittet, samt med Carlsberg Ejendomme. Allerede i en tidlig fase – få uger efter at opgaverne er blevet fordelt mellem samarbejdspartnerne – har de deltaget i flere workshops om at definere det kommende byrum og samspillet mellem husene. Bl.a. har man ifølge Lars Steffensen set på den kommende bys materialer, stoflighed og farver.

"Selve det at etablere et samarbejde mellem arkitekter, ingeniører og entreprenører så tidligt i processen, tror jeg er smart tænkt. Tværfaglighed giver en fælles viden på et tidligt tidspunkt, som vi kan få gavn af gennem hele processen," siger Lars Steffensen.

"Det, som er i fokus i Entasis' plan, er uderummet. Gennem mange år har det desværre ofte været omvendt, og så ser man denne tendens til, at uderummet ligesom får, hvad der blev til overs, efter at man havde tegnet husene. Men på det seneste er der sket et skift i retning af større fokus på planlægning af rummet mellem bygningerne," siger han og fremhæver det faktum, at Entasis' plan, Vores Rum, giver hver plads i byen sin egen identitet, således at mennesker i alle aldre og sindsstemninger til hver en tid vil kunne finde et byrum på Carlsberg, der matcher deres behov.

Prominente naboer
Når man beder Lars Steffensen zoome ind på det hus, som han skal være med til at tegne og dets placering, kaster han sig ud i en næsten episk beskrivelse af byggefeltet:

"Byggefeltet ligger lige der, hvor Frederiksbergs rolige boligområde møder industrien i København. Placeringen er på toppen af Carlsberggrunden og for foden af Søndermarken. Det er i et sving og det ligger som nabo til prominente carlsbergske bygninger, såsom Carls Villa, Gærtårnet og Museet. Samtidig er det indkørslen til selve Carlsberg, og for os som arkitekter er det interessant at se på, hvor meget eller hvor lidt huset skal give udtryk for sig selv. Bygningen bliver en del af en grænse, men leder samtidig ind til Carlsbergs hjerte med Elefantporten og Dipylonporten," siger han.

Som flere andre, nybyggede huse på Carlsberg vil stueplan og førstesal i bygningen indeholde erhverv. Her er tegnestuen besnæret af tanken om en restaurant eller café, netop fordi der er liv på stedet, som også har eftermiddags- og aftensol. Boligerne vil så ligge på anden, tredje, fjerde og måske femte sal. Lejlighederne skal være af varierende størrelse, men sikkert er det, at de får fælles indgang via et indre plateau i bygningen, som skal fremme det sociale samvær mellem beboerne. I alt kommer bygningen til at rumme ca. 3.200 kvadratmeter, fordelt fifty-fifty på erhverv og boliger i to plan ligesom små rækkehuse, der vil stå ovenpå erhvervsdelen.

 

Tegnestuens profil

Henning Larsen Architects har eksisteret i næsten 50 år - med arkitekt Henning Larsen i spidsen. I de senere år er der igangsat et generationsskifte ved at fem nye partnere er taget ind sammen med syv nye yngre associerede. Tegnestuen har ca. 150 ansatte og henter over halvdelen af omsætningen hjem via opgaver i udlandet. Produktionen spænder fra design over bygninger i alle størrelser til by- og masterplaner. Man har tradition for at tegne kulturelle institutioner, herunder musikhuse, biblioteker og skoler.
Den energi- og miljømæssige side er højt prioriteret for Henning Larsen Architects, som bl.a. har mødt andre og mere skærpede krav i de projekter, man har tegnet for tyske bygherrer. For øvrigt mener Lars Steffensen, at man efterhånden er tæt på det stade, hvor ord som miljømæssig bæredygtighed ikke længere behøves, fordi det forhold er en selvfølge i moderne arkitektur. At Carlsberg har understreget ønsket om at skabe en by med social bæredygtighed, er Lars Steffensen begejstret for: "Vi vil som tegnestue gerne advokere for bymæssig sammenhæng, som er socialt befordrende," siger han. 

 

Carlsberg Byen bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger statistik. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her