Nyheder Luk
Søgning Luk
Luk
Luk
Luk

Scherfigs vægmalerier er nu mobile

26. juli 2012
Malerier malet direkte på væggen kan med teknisk snilde overføres til et nyt, mobilt underlag. Det er netop sket for to gamle Hans Scherfig-malerier, der har siddet i en børnehave på Carlsberg. Ny Carlsbergfondet finansierer nedtagningen.
Efter 62 år på de samme vægge, bliver to vægmalerier af maleren Hans Scherfig nu taget ned og transporteret væk fra Carlsberg. Vægmalerierne med Scherfigs velkendte jungle og savanne-motiver med aber, tapirer, giraffer og zebraer har siden tilblivelsen glædet børn i Carlsbergs egen børnehave. Nu er børnehaven lukket, og bygningen skal nedrives for at gøre plads til nyt byggeri.
Ny Carlsbergfondet, der bekostede tilblivelsen af de to malerier tilbage i 1949, står også for nedtagningen. Derfor har tre konservatorer nu gennemført det kolossale pillearbejde at overføre vægmalerierne til to plader, der i fremtiden kan flyttes hvorhen, Ny Carlsbergfondet vælger, at malerierne skal være.
 
Forbløffende velbevarede
"I betragtning af, at malerierne er udført direkte på en pudset væg og at rummet gennem alle årene har været brugt som daginstitution, er malerierne forbløffende velbevaret," siger skulpturkonservator og bygningskonstruktør Tobias Sørensen fra Fælleskonserveringen. Fælleskonserveringen er de danske kunstmuseers center for opbevaring af kunst. Aftrækket af malerierne sker i et samarbejde med de to polske konservator-brødre, Wieslaw og Jozef Mitka, der hver især har mere end tyve års erfaring med at trække vægmalerier af vægge.
Processen er teknisk avanceret og krævede adskillige forsøg, inden den endelige metode til nedtagelsen blev valgt. Hans Scherfig malede direkte med oliemaling på væggens puds. Og malerierne viste sig at kunne overføres ved hjælp af lim, der fikserer malingen til en forsidesikring bestående af japanpapir og kunstlærred. Når limen er hærdet, trækkes forsidesikringen forsigtigt af, og så følger malinglaget og noget af pudslaget med. 
 
Altid en risiko
Forsidesikringen lægges ned på et vacuum-bord med undertryk, som fastholder og planerer billedet. Herefter jævnes og slibes pudslaget, inden maleriet fastgøres til sit nye mobile underlag. 
"Der er altid en vis risiko forbundet med at tage vægmalerier ned. Det kræver stor erfaring, netop fordi man risikerer at løbe ind i ukendte faktorer under arbejdsprocessen. Det kan være skjulte rør eller elinstallationer, der pludselig dukker op. 
For at minimere risikoen byggede vi et lavtryksbord her på stedet, så vi kunne undgå at skulle transportere malerierne, før de er gjort helt færdige," fortæller Tobias Sørensen.
 
Luftfugtere bag nedrullede persienner
Ved siden af det store rum, hvor de to vægmalerier har siddet på hver sin endevæg i alle årene, ligger et mindre rum, som konservatorerne havde forseglet med plastik fra gulv til loft. Herinde sørgede to befugtere for at holde luftfugtigheden dobbelt så høj som i det store rum. Da malerierne var trukket ned af væggen, skulle de forhindres i at tørre ud, hvilket igen var grund til, at rullegardinerne var trukket ned, så sommersolen ikke fik adgang til at varme rummet op med tør luft til følge. 
 
Efter flere måneders intenst arbejde er de to Scherfig-malerier nu monteret på deres nye mobile underlag, så tapirer, giraffer og andre afrikanske dyr efter 62 år på Carlsberg kan rykke videre ud på nye vægge. 
X

Bliv opdateret om boliger i Carlsberg byen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Cookie infoCarlsberg Byen bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger statistik. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Hvad er cookies?