Humlehuset i Carlsberg Byen

De første beboere flytter ind i Carlsberg Byen tre måneder før tid

30. august 2016
De første beboere i Københavns nye bykvarter Carlsberg Byen kan flytte ind i deres nye hjem tre måneder før tid, når Carlsberg Byen den 1. september overdrager nøglerne til 32 nybyggede lejligheder i Humlehuset til deres nye ejere.

Humlehuset ligger i den sydøstlige del af Carlsberg Byen nær den nye Carlsberg Station og Professionshøjskolen UCC’s nye Campus Carlsberg. Området er det første af mange byggefelter i det nye bykvarter, der nu står færdigbygget og hvor nye erhvervslokaler, butikker, uddannelsesinstitutioner og moderne boliger står side om side med kvarterets fredede og bevaringsværdige bygninger.

Humlehuset er et godt eksempel på Carlsberg Byens vision om at skabe blandet byggeri, og bygningen huser både kontorer, butikker og boliger. På boligfronten rummer Humlehuset 32 toværelses lejligheder på mellem 46 – 68 m2, der nu står klar til indflytning. Bygningen ligger ud til pladsen Humletorvet, hvor butikker, caféer og de studerende fra Campus Carlsberg på hver deres måde tilfører liv til området. ”Det er en stor fornøjelse at kunne overdrage lejlighederne i Humlehuset til deres nye ejere her godt tre måneder før tid, og vi glæder os til at byde Carlsberg Byens første beboere
velkommen i deres nye bykvarter. Selvom kvarteret er nybygget, flytter Humlehusets beboere i bogstavelig forstand ind i et levende bykvarter allerede fra første dag. De kan gå tur og nyde de grønne omgivelser i den nærliggende J. C. Jacobsens have, der er indkøbsmuligheder og caféer i nabobygningen, og de får selskab af Professionshøjskolen UCC’s mange studerende inden flyttekasserne er pakket ud, ” siger Per Sander, salgs- og udviklingschef i Carlsberg Byen P/S.

Rift om Carlsberg Byens første boliger

Da Carlsberg Byen satte de 32 lejligheder til salg som projektboliger i foråret 2015 var der rift om de nye lejligheder. Og det tog under et døgn, før alle lejligheder var reserverede. Nu – halvandet år efter - er de første beboere klar til at flytte ind. ”Vores ambition med Humlehuset var at tilbyde attraktive toværelseslejligheder til alt fra unge studerende over familier til de ældre, der ønsker at nyde godt af bylivet, og når vi ser på sammensætningen af køberne, så har vi i høj grad ramt målet.” fortæller Per Sander.

Om Humlehuset

Humlehuset er tegnet af et konsortium bestående af tegnestuerne Vilhelm Lauritzen Arkitekter, Christensen & Co arkitekter a/s, Cobe arkitekter, Nord arkitekter aps og Effekt i/s. Bygningen er en del af den samlede entreprise, der også tæller Professionshøjskolen UCC’s Campus Carlsberg, Bohrs Tårn og den nye Carlsberg Station. Humlehuset har fået sit navn via en navnekonkurrence, som Carlsberg Byen udskrev tilbage i 2014. Valget faldt på ’Humlehuset’ som et oplagt navn til en bygning, der kommer til at ligge lige ud til Humletorvet, og som desuden refererer til en af de vigtigste ingredienser i ølbrygning, humlen. Humlehuset ligger i den sydøstlige del af Carlsberg Byen, hvor gadenavnene alle har forbindelse til ølbrygning og produktion. Her finder man blandt andet Flaskegade, Humletorvet og Lagergade.

Fakta om boliger i Carlsberg Byen

I løbet af de næste otte til 10 år bliver den historiske bryggerigrund – centralt placeret mellem Vesterbro, Valby og Frederiksberg – forvandlet til et nyt bykvarter, hvor moderne arkitektur spiller sammen med kvarterets mange smukke, bevaringsværdige og fredede bygninger. København får et helt enestående byrum med høje tårnhuse, grønne haver, smalle gader og åbne pladser, som danner ramme om 3.000 boliger i forskellige størrelser og prisklasser samt butikker, caféer, kontorer og uddannelses- og kulturinstitutioner.

Boligerne vil blive fordelt over hele Carlsberg Byen – både i et mere klassisk boligkvarter tæt ved Frederiksberg og den eksisterende Humleby, samt i et blandet byområde, der blandt andet vil rumme ni tårnhuse på mellem 50-120 meter.

Læs mere om boligerne i Carlsberg Byen på www.carlsbergbyen.dk.

Køberkartotek: På udkig efter nyt hjem? Måske drømmer du om et stort køkkenalrum, hvor I kan være sammen om madlavningen? Måske er det egen have, terrasse eller et rækkehus, der lokker? Det hele kan fås her, og som et ekstra plus venter den unikke kombination af historie, arkitektur og byens pulserende liv lige udenfor jeres nye hoveddør.

Skriv dig op i vores køberkartotek
Købke Hus i Carlsberg Byen