Dipylon Hus i Carlsberg Byen

Byggeriet af Dipylon Hus ved Dipylonporten i Carlsberg Byen er nu i gang

31. august 2016
I dag blev første ”hammerslag” på Dipylon Hus i Carlsberg Byen slået, og dermed lød startskuddet til transformationen af 24 maltsiloer til 4.500 m2 erhverv og butikker med placering ud til Ny Carlsberg Vej.

Administrerende direktør i Carlsberg Byen, Jens Nyhus, slog sammen med Poul Schülein, partner hos Arkitema Architects, det første hammerslag til Dipylon Hus, som bliver opført side om side med den ikoniske, fredede Dipylonport og det ligeledes fredede Ny Carlsberg Bryghus. Om byggeriet siger administrerende direktør i Carlsberg Byen P/S, Jens Nyhus: ”I Carlsberg Byen har vi en helt unik eksisterende bygningsmasse med en sjæl og historie, som det er vigtigt for os at bevare i udviklingen af bykvarteret. Denne bevaringsværdige bygning er et godt eksempel på kvaliteterne i de eksisterende bygninger, og jeg glæder mig til at se den omdannet til en moderne erhvervsejendom med respekt for det oprindelige udtryk.”

Om Dipylon Hus

Som nabo til Ny Carlsberg Bryghus indeholdt bygningen tidligere siloer til brug for ølbrygningen, men vil undergå en forvandling til en multifunktionel bygning med erhvervsfunktioner, butikker og cafeer/restauranter. Bygningen får tilført en tagetage i let konstruktion med en østvendt og rumlig tagterrasse. Stueetagen åbnes op med en gennemgående restaurant, der strækker sig fra Ny Carlsberg Vej til pladsen Bag Elefanterne mod nord og er således med til at understøtte Carlsberg Byens vision om et bykvarter med liv både inde i og mellem bygningerne.

Dipylon Hus bliver på 6 etager plus kælder og vil, når det står færdig og er klar til indflytning i udgangen af 2017, indeholde cirka 3.600 m2 kontor og 760 m2 café /restaurant. Dipylon Hus er tegnet af arkitektfirmaet Arkitema Architects og ombygges af totalentreprenør MT Højgaard A/S i samarbejde med ingeniørvirksomheden EKJ.

I løbet af de næste otte til ti år bliver den historiske bryggerigrund – centralt placeret mellem Vesterbro, Valby og Frederiksberg – forvandlet til et nyt kvarter i København, hvor moderne arkitektur spiller sammen med områdets mange smukke, bevaringsværdige og fredede bygninger. 25 byrum skaber rammen om et byliv, hvor der både er liv inde i bygningerne og mellem bygningerne, ligesom et
miks af boliger, butikker, caféer, kontorer samt uddannelses- og kulturinstitutioner er med til at skabe et mangfoldigt og levende bykvarter.

Den kollektive trafik til og fra området sikres gennem den nye og moderne S-togsstation, Carlsberg Station, der stod færdig i juli 2016. Et fintmasket net af cykelstier vil tilbyde cyklister hurtige og sikre forbindelser, mens der også er tænkt på bilisterne med gode parkeringsforhold i underjordiske parkeringskældre. Udviklingsselskabet Carlsberg Byen P/S ejes af Carlsberg, Realdania, PFA Pension,
PenSam og Topdanmark.

Yderligere oplysninger: Kommunikations- og marketingschef Tine Kastrup-Misir, udviklingsselskabet Carlsberg Byen P/S, tlf. 41 79 02 50, e-mail: tkm@carlsbergbyen.dk.

Butikslivet er i gang - Flere og flere butikker ser potentialet i Carlsberg Byen, og i området omkring den nyåbnede station har 19 butikker allerede slået dørene op til glæde for lokalområdets mange beboere og besøgende.