Carlsberg Byen

Nyt byggeri forener Vesterbro og Frederiksberg

Et helt nyt område i Carlsberg Byen kommer tirsdag den 31. januar et skridt nærmere færdiggørelse, når 250 inviterede deltager i rejsegildet for bygningerne Rahbek Hus, Bindesbøll Hus og Heiberg Huse. Foruden håndværkerne og øvrige samarbejdspartnere deltager også 80 kommende beboere, som kan få stillet nysgerrigheden på deres kommende boliger.
Det nye område ligger i Carlsberg Byens nordlige ende i rolige og familievenlige omgivelser med grønne områder, legepladser og boldbaner. Adm. direktør i Carlsberg Byen Jens Nyhus siger om det nye byggeri:

"Byggeriet her udmærker sig ved at have en unik beliggenhed på grænsen mellem det pulserende Vesterbro, det fredfyldte Frederiksberg og med Søndermarken og det historiske Halmlager som nærmeste nabo. Placeringen viser sig i arkitekturen, som både binder bygningerne sammen med hinanden og med de omkringliggende omgivelser."

Jens Nyhus påpeger, at området bliver det tredje område, der åbner i Carlsberg Byen, inden for kort tid:

"Jeg er meget forventningsfuld omkring den periode, Carlsberg Byen går ind i nu. Vi oplever fortsat stor efterspørgsel på både vores boliger og erhvervslokaler, vi arrangerer løbende kulturaktiviteter og bylivsarrangementer, vi har flere spændende projekter i pipeline, og så åbner vi snart endnu et område op, så endnu flere nye beboere kan tage del i hverdagen og livet herinde."

Fakta om boligerne
Byggeriet er tegnet af Praksis Arkitekter, der også har tegnet de meget roste Forskerboliger ved Bohrs Tårn. Foruden Praksis Arkitekter udgøres teamet bag byggerierne af HHM, Alectia og 1:1 Landsskabsarkitekter.

Rahbek Hus indeholder 37 boliger på mellem 81-170 m2. Boligerne ventes klar til indflytning i begyndelsen af 2018.
Bindesbøll Hus indeholder 51 boliger på mellem 70-171 m2. Boligerne ventes klar til indflytning sommeren 2018.
Heiberg Huse indeholder 30 boliger på mellem 80-179 m2. Boligerne ventes klar til indflytning sommeren 2018.

Pressechef Peter Krab, tlf. 29 83 37 47, e-mail: pk@carlsbergbyen.dk
Info om Carlsberg Byen: www.carlsbergbyen.dk

Foruden håndværkerne og øvrige samarbejdspartnere har også mange af de kommende beboere tilmeldt sig arrangementet, så de kan få stillet nysgerrigheden på deres kommende boliger.

Det nye område ligger i Carlsberg Byens nordlige ende i rolige og familievenlige omgivelser omsluttet af grønne områder, legepladser og boldbaner. Adm. direktør i Carlsberg Byen Jens Nyhus siger om det nye byggeri:

"Byggeriet ligger på grænsen mellem det livlige Vesterbro og det familievenlige Frederiksberg og henvender sig dermed til flere målgrupper. Til byggeriet hører det nyopførte byrum, Købke Plads, som vi er meget spændte på. For det første bliver pladsen det naturlige samlingspunkt for områdets beboere med både caféliv, legearealer og indkøbsmuligheder, men den vil samtidigt fungere som vandreservoir og opsamle regnvandet ved skybrud, så vandet kan ledes sikkert ud i kloakkerne efterfølgende."

Om byggeriet
Byggeriet ventes klar til indflytning marts 2018, hvor det vil supplere de øvrige byggerier i Carlsberg Byens nordlige ende, som ligeledes ventes klar i 2018.

Arpe & Kjeldsholm har været totalentreprenør på byggeriet, og derudover har teamet bestået af AK83 Arkitekter, Schønherr og SLA Landsskabsarkitekter og Oluf Jørgensen Ingeniører. Byggeriet består foruden det store byrum af 7 rækkehuse og 34 lejligheder i varierende størrelser.

Fakta om Carlsberg Byen
Frem mod 2024 bliver Carlsbergs historiske grund - centralt placeret mellem Vesterbro, Valby og Frederiksberg - forvandlet til et nyt bykvarter, hvor moderne arkitektur spiller sammen med kvarterets mange smukke, bevaringsværdige og fredede bygninger. København får et helt enestående byrum med høje tårnhuse, grønne haver, smalle gader og åbne pladser, som danner rammen om 3.100 boliger samt butikker, caféer, kontorer og uddannelses- og kulturinstitutioner.

Samlet set forventer udviklingsselskabet Carlsberg Byen at udleje og sælge 22.000 m2 til detailhandel og 10.000 m2 til caféer, restauranter og barer.

Udviklingsselskabet Carlsberg Byen P/S ejes af Carlsberg, PFA Pension, PenSam og Topdanmark.

Pressechef Peter Krab, tlf. 29 83 37 47, e-mail: pk@carlsbergbyen.dk

www.carlsbergbyen.dk

Byrum i Carlsberg Byen -

Der bliver i alt anlagt 25 byrum og haver i Carlsberg Byen, og mange af dem står allerede klar nu. Nogle er store, åbne pladser med liv og udendørsservering fra de nærliggende caféer, som man kender det fra indre København. Andre byrum er gemt mere af vejen - til dem, der har brug for en stille stund. Se de 25 byrum